Rustin Spencer Cohle

“I think human consciousness is a tragic misstep in human evolution. We became too self aware; nature created an aspect of nature separate from itself. We are creatures that should not exist by natural law. We are things that labor under the illusion of having a self, a secretion of sensory experience and feeling, programmed with total assurance that we are each somebody, when in fact everybody’s nobody. I think the honorable thing for our species to do is deny our programming, stop reproducing, walk hand in hand into extinction, one last midnight, brothers and sisters opting out of a raw deal.” Rustin Spencer Cohle

13/06/2012

بهية البراوية - سعاد حسني



كان .. لينا جارة مزعجة .. بتبيع .. حلبة محوجة
هوايتها، اخبار البيووت ..فٌلان مجاش و فلان ايه جه
بصراحة كنت .. انا كنت محبهاش
تعدي جنبي كنت .. ابدا محييهاش
بتندهلي و انا اخر طناش ..
اسمعها بتقول للجيران متشنجة ..
البت بهية دية براوية ..
بهية البراوية ايوة بهية البراوية ..
انا بهية البراوية اينعم .. مبقولش لأ خليك مكاني يا محترم
مش بردوا احسن نقتصر، بدل ما نضرب بالقلم؟
رقصني يا فُللي..

بس ... راجل، شنباتة مبرمة .. شيبة و هيبة و معلمة
و يا عيني .. بيعاكس البنات .. شوف الهيافة المؤلمة
جاي اسم الله عليه، يسبلي في عنيه
قل لته بقولك ايه انت هتخيلني ليه
و اديته درس بميت جنيه
سمعته بيقول للي جنبة بهلضمة
البت بهية دية براوية ..
بهية البراوية ايوة بهية البراوية ..
انا بهية البراوية اينعم .. مبقولش لأ خليك مكاني يا محترم
مش بردوا احسن نقتصر، بدل ما نضرب بالقلم؟
رقصني يا فُللي..

بس .. ناس من حارتنا بقكم غُناي .. فُريرة سكنوا في حي هاي
و ليلاتي في البارتي كبار و صغار .. و يقولوا تشاو و يقولوا باي
و انا لا اعرف اتقصع زيهم .. ولا اجاري تعويجة ضبهم
و لا دمي يهضم جَوهم
و لا اروحلهم تقوم عيلتنا تقول يا بااي
البت بهية دية براوية ..
بهية البراوية ايوة بهية البراوية ..
ايوة بهية البراوية ..


كلمات اغنية بهية البراوية
صلاح جاهين - سعاد حسني
فيلم المتوحشة 1979

No comments:

Post a Comment